မုိးမုိးေက်ာ္ (Arakan Review)
စစ္ေတြ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းေၾကာင့္ စီမံကိန္းနယ္ေျမတြင္ ပါ၀င္ေသာ စစ္ေတြၿမိဳ႕ရွိ စားေသာက္ဆုိင္ႀကီးမ်ား၊ တည္းခုိခန္းမ်ားႏွင့္ လူေနအိမ္မ်ား ဖ်က္ဆီးျခင္း ခံရႏုိင္သည့္အတြက္ အေဆာက္အအုံ ပုိင္ရွင္မ်ား စုိးရိမ္ေနၾကေၾကာင္း သိရွိရသည္။
“ထုိင္တန္တဲ့ ေငြေၾကး မရမွာကုိ စုိးရိမ္ေနတာပါ။ ဖ်က္ဆီး ေျပာင္းေရြ႕ရမွာကေတာ့ ေသခ်ာ သေလာက္ပါပဲ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ရဲ့ စားေသာက္ဆုိင္က တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္း ဧရိယာထဲမွာ ပါ၀င္ေနတယ္” ဟု ကမ္းနားလမ္းတြင္ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ စားေသာက္ဆုိင္ ပုိင္ရွင္တဦးက ေျပာျပသည္။
၎ကဆက္ၿပီး “ခုထိေတာ့ ေဒသအာဏာပုိင္ေတြက ဘာဖိအားမွ မေပးေသးဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေျပာင္းေရြ႕ရမွာကုိေတာ့ စုိးရိမ္ေနရတာ ပါပဲ။ သူတုိ႔က ခုေျပာင္းဆုိရင္ ေျပာင္းရတာပဲေလ။ ဥပေဒမွ မရွိတာ” ဟု ေျပာျပသည္။
ဖ်က္ဆီး ေျပာင္းေရြ႕ရမည့္ ေနရာမ်ားမွာ စစ္ေတြ ေရနက္ ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္မည့္ ေနရာႏွင့္ ေဘးခ်င္းကပ္ City Point စားေသာက္ဆုိင္၊ ၎ႏွင့္မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္တြင္ ေမယု စားေသာက္ဆုိင္၊ View Point စားေတာ္ဆက္ႏွင့္ အျခား လူေနအိမ္အေဆာက္အအုံမ်ား၊ ေစ်းဆုိင္မ်ား ပါ၀င္မည္ဟု သိရွိရသည္။
“ေျပာင္းရမွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိေတာ့ ဆိပ္ကမ္းအနီး ဂုိေဒါင္ (၂၉) လုံး တည္ေဆာက္ဖုိ႔ အစီအစဥ္ပါေတာ့ ဘယ္ေနရာမွာ တည္ေဆာက္မလဲ။ ေနရာမရွိေတာ့ လူေနတဲ့ ေနရာေတြကုိ ေရြ႕ခုိင္းမွာပဲ” ဟု စစ္ေတြၿမိဳ႕ခံ စီးပြါးေရး လုပ္ငန္းရွင္ တဦးက ေျပာျပသည္။
စစ္ေတြ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းတြင္ ဂုိေဒါင္ (၂၉) လုံး တည္ေဆာက္မည့္ စီမံကိန္းပါရွိၿပီး သိန္း (၁) ေသာင္း တန္ဖုိးရွိ ဂုိေဒါင္ (၈) လုံး ပါ၀င္ေၾကာင္းလည္း သိရွိရသည္။ ၎ဆိပ္ကမ္း ၿပီးစီး သြားပါက တန္ခ်ိန္ (၆၀၀၀) တန္ သေဘၤာႀကီးမ်ား ဆုိက္ကပ္ ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
စစ္ေတြေရနက္ဆိပ္ကမ္းကုိ (၂၀၁၃) ခုႏွစ္တြင္ အၿပီးအစီး တည္ေဆာက္သြားမည္ ျဖစ္ၿပီး အိႏၵိယကုမၸဏီ အက္ဆာ (ESSAR) မွ စစ္ေတြ အေျခစုိက္ရုံးခြဲကုိ ဖြင့္လွစ္ထားၿပီး ယခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလမွ စ၍ စတင္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိသည္။ ယခုအခါ စစ္ေတြေရနက္ ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းအတြက္ ကုလားတန္ျမစ္ရွိ ေဖာင္ေတာ္ႀကီးႏွင့္ မင္းႀကီး ေက်ာက္တန္း ေဖာင္ေတာ္အၾကား ေျမေနရာ (၃) ဧကတြင္ ေက်ာက္စီသဲစုျခင္းျဖင့္ လူလုပ္ကုန္းေျမကုိ စတင္ တည္ေဆာက္ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
စစ္ေတြေရနက္ ဆိပ္ကမ္းသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၏ အေရွ႕ေမွ်ာ္၀ါဒသ (Look East) အရ စတင္ ကမ္းလွမ္း ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး စစ္ေတြ ဆိပ္ကမ္းမွတဆင့္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ ေျမာက္ပုိင္းေဒသရွိ မီဇုိရမ္ျပည္နယ္သုိ႔ ကုန္ပစၥည္းမ်ား လြယ္လင့္တကူ တင္ပုိ႔ႏုိင္ရန္ႏွင့္ ထြက္ကုန္မ်ားကုိ ဥေရာပႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ တင္ပုိ႔ရန္ ရည္ရြယ္ထားသည္။
စစ္ေတြေရနက္ဆိပ္ကမ္းမွာ ကုလားတန္ျမစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္း၏ အစိတ္အပုိင္းတရပ္လည္းျဖစ္သည္။ ကုလားတန္ျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ထုိင္းႏုိင္ငံအေျခစုိက္ ရခုိင္သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္း ကာကြယ္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ရခုိင္ျပည္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ကြန္ယက္ (ARN) မွ ဒါရုိက္တာ ဦးေအာင္မင္းဦးကုိ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းၾကည့္ရာ သူက “စစ္ေတြ ေရနက္ ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ေရး စေနၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အေဆာက္အအုံ ဖ်က္ဆီးတာေတြ၊ ေလွ၊ သဗၺာန္ေတြ သြားေနတာေတြကုိ စၿပီး ဟန္႔တားမႈေတြ လုပ္လာေတာ့မွာ။ ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ၿပီးရင္လဲ ေဒသတြင္း စီးပြားေရးအတြက္ အသုံးျပဳခြင့္ ရေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္တခုက အေဆာက္အအုံေတြ ဖ်က္ဆီး၊ ေျပာင္းေရြ႕လုိ႔ ေလ်ာ္ေၾကးေတြ၊ ေနရာေတြ ေပးဖုိ႔ဆုိတာ သိပ္မေသခ်ာဘူး၊ ေပးရင္ေတာင္ မဆုိစေလာက္ပဲ ျဖစ္မယ္” ဟု ေျပာျပသည္။
သူက ဆက္ၿပီး “စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းကေတာ့ ကုလားတန္စီမံကိန္းရဲ့ အစိတ္အပုိင္း တခုသာ ရွိေသးတယ္။ ကုလားတန္ျမစ္ရုိး တေလွ်ာက္မွာ တျခား လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ ဒီစီမံကိန္းေၾကာင့္ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြ ေကာင္းက်ဳိးထက္ ဆုိးက်ဳိး ပုိမ်ားမယ္။ ကုလားတန္ျမစ္ကုိ မီွခုိၿပီး လုပ္ကုိင္ စားေသာက္ေနၾကတဲ့ ျပည္သူေတြ ေနာက္ပုိင္း ပုံမွန္ လည္ပတ္ႏုိင္ဖုိ႔ မလြယ္ဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ေတြ အထူးသျဖင့္ ေရထု ညစ္ညမ္းမႈေတြ ျဖစ္လာႏုိင္တယ္။ ေသာင္ေတြ ရွင္းလင္းရမယ္၊ ျမစ္ေၾကာင္း ခ်ဲ႕ထြင္ ရမယ္ဆုိေတာ့ အဲဒီအေပၚ မီွခုိေနတဲ့ သတၱ၀ါေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားႏုိင္တယ္။ ဒါေတြကုိ စစ္အုပ္စုေရာ၊ အိႏၵိယေရာ ထည့္စဥ္းစားၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ သူတုိ႔အတြက္ အက်ဳိးရွိရင္ အကုန္လုပ္မယ္ ဆုိတဲ့ ပုံစံမ်ဳိးပဲ” ဟု ေျပာျပသည္။
စစ္ေတြေရနက္ ဆိပ္ကမ္းႏွင့္အတူ အထူးစီးပြါးေရး ဇုန္တခုကုိ တည္ေဆာက္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိရွိရသည္။
“ေျပာင္းရမွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိေတာ့ ဆိပ္ကမ္းအနီး ဂုိေဒါင္ (၂၉) လုံး တည္ေဆာက္ဖုိ႔ အစီအစဥ္ပါေတာ့ ဘယ္ေနရာမွာ တည္ေဆာက္မလဲ။ ေနရာမရွိေတာ့ လူေနတဲ့ ေနရာေတြကုိ ေရြ႕ခုိင္းမွာပဲ” ဟု စစ္ေတြၿမိဳ႕ခံ စီးပြါးေရး လုပ္ငန္းရွင္ တဦးက ေျပာျပသည္။
စစ္ေတြ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းတြင္ ဂုိေဒါင္ (၂၉) လုံး တည္ေဆာက္မည့္ စီမံကိန္းပါရွိၿပီး သိန္း (၁) ေသာင္း တန္ဖုိးရွိ ဂုိေဒါင္ (၈) လုံး ပါ၀င္ေၾကာင္းလည္း သိရွိရသည္။ ၎ဆိပ္ကမ္း ၿပီးစီး သြားပါက တန္ခ်ိန္ (၆၀၀၀) တန္ သေဘၤာႀကီးမ်ား ဆုိက္ကပ္ ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
စစ္ေတြေရနက္ဆိပ္ကမ္းကုိ (၂၀၁၃) ခုႏွစ္တြင္ အၿပီးအစီး တည္ေဆာက္သြားမည္ ျဖစ္ၿပီး အိႏၵိယကုမၸဏီ အက္ဆာ (ESSAR) မွ စစ္ေတြ အေျခစုိက္ရုံးခြဲကုိ ဖြင့္လွစ္ထားၿပီး ယခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလမွ စ၍ စတင္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိသည္။ ယခုအခါ စစ္ေတြေရနက္ ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းအတြက္ ကုလားတန္ျမစ္ရွိ ေဖာင္ေတာ္ႀကီးႏွင့္ မင္းႀကီး ေက်ာက္တန္း ေဖာင္ေတာ္အၾကား ေျမေနရာ (၃) ဧကတြင္ ေက်ာက္စီသဲစုျခင္းျဖင့္ လူလုပ္ကုန္းေျမကုိ စတင္ တည္ေဆာက္ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
စစ္ေတြေရနက္ ဆိပ္ကမ္းသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၏ အေရွ႕ေမွ်ာ္၀ါဒသ (Look East) အရ စတင္ ကမ္းလွမ္း ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး စစ္ေတြ ဆိပ္ကမ္းမွတဆင့္ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ ေျမာက္ပုိင္းေဒသရွိ မီဇုိရမ္ျပည္နယ္သုိ႔ ကုန္ပစၥည္းမ်ား လြယ္လင့္တကူ တင္ပုိ႔ႏုိင္ရန္ႏွင့္ ထြက္ကုန္မ်ားကုိ ဥေရာပႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ တင္ပုိ႔ရန္ ရည္ရြယ္ထားသည္။
စစ္ေတြေရနက္ဆိပ္ကမ္းမွာ ကုလားတန္ျမစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္း၏ အစိတ္အပုိင္းတရပ္လည္းျဖစ္သည္။ ကုလားတန္ျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ထုိင္းႏုိင္ငံအေျခစုိက္ ရခုိင္သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္း ကာကြယ္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ရခုိင္ျပည္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား ကြန္ယက္ (ARN) မွ ဒါရုိက္တာ ဦးေအာင္မင္းဦးကုိ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းၾကည့္ရာ သူက “စစ္ေတြ ေရနက္ ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ေရး စေနၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အေဆာက္အအုံ ဖ်က္ဆီးတာေတြ၊ ေလွ၊ သဗၺာန္ေတြ သြားေနတာေတြကုိ စၿပီး ဟန္႔တားမႈေတြ လုပ္လာေတာ့မွာ။ ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ၿပီးရင္လဲ ေဒသတြင္း စီးပြားေရးအတြက္ အသုံးျပဳခြင့္ ရေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္တခုက အေဆာက္အအုံေတြ ဖ်က္ဆီး၊ ေျပာင္းေရြ႕လုိ႔ ေလ်ာ္ေၾကးေတြ၊ ေနရာေတြ ေပးဖုိ႔ဆုိတာ သိပ္မေသခ်ာဘူး၊ ေပးရင္ေတာင္ မဆုိစေလာက္ပဲ ျဖစ္မယ္” ဟု ေျပာျပသည္။
သူက ဆက္ၿပီး “စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းကေတာ့ ကုလားတန္စီမံကိန္းရဲ့ အစိတ္အပုိင္း တခုသာ ရွိေသးတယ္။ ကုလားတန္ျမစ္ရုိး တေလွ်ာက္မွာ တျခား လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ ဒီစီမံကိန္းေၾကာင့္ ရခုိင္လူမ်ဳိးေတြ ေကာင္းက်ဳိးထက္ ဆုိးက်ဳိး ပုိမ်ားမယ္။ ကုလားတန္ျမစ္ကုိ မီွခုိၿပီး လုပ္ကုိင္ စားေသာက္ေနၾကတဲ့ ျပည္သူေတြ ေနာက္ပုိင္း ပုံမွန္ လည္ပတ္ႏုိင္ဖုိ႔ မလြယ္ဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ေတြ အထူးသျဖင့္ ေရထု ညစ္ညမ္းမႈေတြ ျဖစ္လာႏုိင္တယ္။ ေသာင္ေတြ ရွင္းလင္းရမယ္၊ ျမစ္ေၾကာင္း ခ်ဲ႕ထြင္ ရမယ္ဆုိေတာ့ အဲဒီအေပၚ မီွခုိေနတဲ့ သတၱ၀ါေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားႏုိင္တယ္။ ဒါေတြကုိ စစ္အုပ္စုေရာ၊ အိႏၵိယေရာ ထည့္စဥ္းစားၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ သူတုိ႔အတြက္ အက်ဳိးရွိရင္ အကုန္လုပ္မယ္ ဆုိတဲ့ ပုံစံမ်ဳိးပဲ” ဟု ေျပာျပသည္။
စစ္ေတြေရနက္ ဆိပ္ကမ္းႏွင့္အတူ အထူးစီးပြါးေရး ဇုန္တခုကုိ တည္ေဆာက္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိရွိရသည္။
0 kommentarer:
Post a Comment